          | |
Škola v nemocnici je úžasná vec. Zabezpečuje nielen vzdelávanie, ale aj
odklon dieťaťa od telesnej bolesti, rozptýlenie psychického strádania z
odlúčenia malého pacienta od rodiny a priateľov.
Kvalitný pedagóg dokáže zaujaťdieťa v škole aj vo voľnom čase
doplnkovými činnosťami, hrami, čítaním. Pedopsychiatrické oddelenie
poskytovaním komplexnej starostlivosti - zdravotnej a vzdelávacej,
zabezpečuje návrat dieťaťa domov s plnou výkonnosťou, čo oceňujú rodičia aj
učitelia v kmeňových školách. Vytvorením čo najlepších podmienok pre školu v
nemocnici, pomôžeme predovšetkým deťom v ich ozdravnom procese.
MUDr. Alena Vavrová - pedopsychiater
Naša škola zabezpečuje
vzdelávanie žiakom so špeciálnymi vzdelávacími potrebami. Sú to deti
choré a zdravotne oslabené, ktoré navštevujú 1. až 9. ročník
základnej školy a špeciálnej základnej školy.
Žiakom našej školy sa dieťa stáva dňom hospitalizácie.
Výchovno-vzdelávací proces sa realizuje podľa učebných osnov pre
základné školy a špeciálne základné školy. V preberaní učiva pokračujeme
podľa informácií o poslednom prebratom učive v kmeňových školách, s ktorými
u dlhodobo hospitalizovaných žiakov nadväzujeme kontakt.
Doba špeciálno-pedagogického pôsobenia je daná zdravotným stavom dieťaťa.
Po konzultácii s ošetrujúcim lekárom sa žiaci vyučujú podľa
variantov:
-
A – 1 vyučovacia hodina denne
-
B - 2 vyučovacie hodiny denne
-
C - 3 vyučovacie hodiny denne
-
D - 4 vyučovacie hodiny denne
Edukačný proces je realizovaný na 14 oddeleniach fakultnej nemocnice,
prioritu tvoria pedopsychiatrické, detské a infekčné oddelenie, kde sa
sústreďuje najväčší počet detských pacientov.
Špeciálni pedagógovia pracujú s deťmi v učebniach, na izbách, pri lôžku
a v jedálňach. Vychádzame z možností jednotlivých kliník a oddelení.
Vyučovanie je diferencované a podlieha aktuálnemu psychickému a somatickému
stavu žiaka. Vzhľadom na vekovú rozmanitosť a odlišné diagnózy prevláda
individuálna alebo skupinová forma vyučovania, ktorá najlepšie
rešpektuje potreby hospitalizovaných detí.
V priebehu vyučovania využívame a zaraďujeme:
-
diagnostické hry a testy na rozvoj sebapoznávania,
kritického myslenia, posilňovania vôľových vlastností
-
stimulačné programy
na rozvoj kognitívnych funkcií, tvorivosti
-
relaxačnú terapiu na sebavyjadrenie a sebahodnotenie
-
hravé formy vyučovania
– didaktické hry, pracovné listy...
-
interaktívne hry, rolové hry ( Gombík)
-
brainstorming, zážitkové učenie
-
edukačné a zábavné hry na počítačoch, internet
Našim cieľom je, aby sa deti po návrate do svojej školy mohli bez
problémov zapojiť do vyučovania. Aplikácia liečebno-pedagogických prvkov
má psychoterapeutický účinok, pozitívne vplýva na zdravotný stav, čím
vytvárame optimálne podmienky pre posilnenie psychickej odolnosti
chorých detí.
Hodina prírodopisu v areáli nemocnice Pri počítači sa učíme aj hráme V triede na detskom oddelení
Z
psychologického hľadiska škola počas hospitalizácie zohráva významnú rolu v
individuálnom prístupe, kedy si dieťa v úzkej a dôveryhodnej atmosfére môže
doplniť edukačné medzery, dočasný profit z prispôsobenia sa vlastnému
kognitívnemu tempu, čo sa odráža na lepšom sebavedomí dieťaťa. Drvivá
väčšina hospitalizovaných detí hodností školu pozitívne. Na opačnej strane
jej absencia by mohla zabrzdiť celkový liečebný efekt nabúraním školského
režimu, čoho dôsledkom býva sekundárny nárast edukačného tlaku, čo sa
prirodzene odráža na psychike dieťaťa. Škola je neodmysliteľnou súčasťou
komplexno - liečebnej starostlivosti.
Mgr. Renáta Zabáková, klinický psychológ
|